Huisdokters heusdendorp
  • Welkom
  • Afspraak maken
  • Telefonie/Belmoment
  • Wie zijn we?
  • Onze rol?
  • Praktisch
  • Adres

Algemeen Telefoonbeleid:

Vanwege logistieke en praktische redenen werken wij niet met een secretariaat. Dit heeft als voordeel dat u steeds een arts aan de lijn heeft en snel geholpen kan worden. Het nadeel is dat u zo goed als steeds belt wanneer uw arts consultaties aan het doen is. Het is dus nooit de bedoeling lange telefonische gesprekken te houden.

Alle artsen beheren alle agenda’s. Dus ook bij een arts die niet uw voorkeur draagt, kan u een afspraak vragen bij de arts van uw voorkeur. U hoeft daarvoor niet die specifieke arts aan de lijn te hebben, het verder doorschakelen kost tijd en belast dan 2 artsen onnodig.
​

Het Belmoment: Elke dag van 13u tot 14u.

Om de telefonische belasting enigszins controleerbaar te houden vragen we u om zo veel mogelijk tijdens het belmoment te bellen! 

Echter, bij dringende problemen of bij vermoeden van nood aan een dringende afspraak belt u best van zodra u kan, om zo de kans om u snel te kunnen helpen te verhogen.

Enige uitleg en achtergrondinformatie bij het belmoment:

Op drukke momenten krijgen wij soms meer dan 30 telefoons tijdens het belmoment. U begrijpt dat dit tot lange wachttijden kan leiden en dat het ook onmogelijk is om bij elke telefoon een uitgebreid gesprek te voeren.

Toch vragen wij u om zo veel mogelijk tijdens het belmoment te bellen aangezien u op andere momenten veelal tijdens een consultatie belt en op die manier een vlotte werking verhindert.
​

Waarvoor dient het belmoment dan WEL:
  • Voor korte besprekingen van een bloedonderzoek. Wenst u toch een uitgebreidere bespreking of zijn er afwijkingen die meer duiding vergen; Dan boekt u best een afspraak.
  • Een kort medisch advies. Telefonisch doen we geen consultaties.
  • Voor een sporadisch vergeten voorschrift. Het is echter niet de bedoeling om systematisch voorschriften telefonisch (of per mail) af te leveren. Probeer zelf vóór elk consult na te kijken hoe lang u nog verder kan met uw huidige medicatie en vraag er op tijd bij. Spreek eventueel met uw arts af om de hoeveel tijd u best komt en vraag voldoende voorschriften om die periode te overbruggen.
  • Nieuwe kinesitherapie voorschriften kunnen enkel als het om een gekende diagnose gaat. (Bij nieuwe diagnoses dient u steeds op afspraak te komen)
  • Aanvraag van andere attesten rond een bij ons gekend probleem.
  • Aanvragen anti-allergische medicatie (bij een gekende allergie), alle andere medicatie vereist een periodieke medische opvolging (overeen te komen met de arts)

Waarvoor dient het zeker NIET:
  • Voor een arbeidsongeschiktheidsattest dient u steeds op afspraak te komen.
  • Aanvraag voor beeldvorming. Dit gebeurt steeds d.m.v. een consultatie. 
  • Uitgebreide besprekingen.
  • (Herhaaldelijk) voorschrijven van medicatie. Bijna alle medicatie vereist een periodieke medische opvolging, overeen te komen met uw arts (vb. pilvoorschrift vereist een jaarlijkse opvolging, diabetes medicatie vereist een 3 tot 6 maandelijkse opvolging, enz..)
  • ...